kof-forum

Jag blir hellre matad.... 3/2-10 15:03
S.O.S !! Alla som vill och kan,,hjälp till och mata våra fåglar,som just nu svälter pga det myckna snöandet.På min bakgärd i Hbg har aldrig någonsin så många fåglar observerats. Dessutom arter ,som man sällan ser här så här års: Berg/ bofink(100)rödvinge, gärdsmyg ,rödhake,gråsiska,grönsiska,ringduva (40),stare (2) och många kol- och björktrastar.Konkurrensen är stor med kråk- och måsfågel,många far illa.Trastarna sätter i sig 2 kg äpplen om dagen (Willys 5 kr/kg !!) och verkar jämte rödhaken vara de som har det tuffast.Som kuriosa har fågelbordet här besök av både kanin och råttor.Nyårsdagen visade sig en parakit!!Icke spontan, säger ngn.Men det var en glad jävel! Ut och mata !
Skrivet av: Kjell.D.Högström

Bertil Magnusson: 4/2-10 11:02
Riven Kokos är bra till Rödhakar
Lars Unger: 5/2-10 15:41
Krossade talgbollar tycker min Rödhake är kanon. Ju mer finfördelat, dess bättre. Kan tänka mig att riven kokos är kanon. Ska prövas. Även Kjells Gärdsmyg måste gilla detta. Har ännu inte sett någon Gärdsmyg vid min trädgårdsmatning.
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Daniel Pettersson: 7/2-10 14:21
Våra vattenrallar här hemma i Stockholm är väldigt förtjusta i krossade talgbollar. Även bröd går bra.
Ett tips till trastar m.m. är russin, men de får inte bli för hårda.
Ronny Johansson: 15/2-10 01:13
Tolv koltrastar slogs om utlagda hagtornsbär och äpplen i vår trädgård idag.Efter en stund händer det något som jag inte har sett förut,en av hanarna tröttnar på bråket och tar ett halvätet äpple i näbben och flyger iväg med det över grannens tak.
E-post till: Ronny Johansson  Skicka E-post till Ronny Johansson
Lase Unger: 15/2-10 14:46
Du ser Ronny.
Även i fågelvärlden tröttnar man på krig och elände. Samlar ihop sitt pick o pack o sticker över gränsen, till grannens lite lugnare levnadsklimat.
En klok kolare, denna trädgårdstrast.
Hoppas grannens land, skänkte honom matro och frid i kropp o själ.
E-post till: Lase Unger  Skicka E-post till Lase Unger
Leif Dehlin: 27/5-10 08:05
Talgbollarna som ingen ville ha i vintras är nu mer än attraktiva. Förstår bara inte varför!? De bollar som hängde ute orörda i januari o februari går nu åt som smör i solsken. 12 pilfink, 5 gråsparv, 3 blåmes, 2 talgoxe och 1 grönfink hjälper till att tömma vinterlagret som nu är prydligt fördelade på syrenbuskar,buddleja o hängpil. Samma sak med solrosfröna där fröautomaten fylls på varje dag!
Att mata fåglarna vid denna tid på året vet jag inte om jag gjort tidigare men visst är det trevligt nu också.
Lars Unger: 27/5-10 09:41
Den gängse bilden av "snabbmats-lättja" har nu också spridit sig till fågelvärlden.
Man kan riktigt höra de små nykläckta i holkarna-

"Mamma! Kan du inte hämta hem lite av de där goda "Frö Nelsons" talgbollar till schlagerfestivalen ikväll. Vi äääälskar dom".

Eller, "Vi flyger ner till Leifs gatukök och köper en påse av de där goda solrosfröna".

Tror ni inte det låter så?
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

KOF 2008
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Programmering av Mathias Niklasson, www.niklasson.net
Senast uppdaterad 2008-11-11 av Thomas Wallin